מהו המוח הרגשי ואיזה תפקיד הוא בא לשרת בחיינו?

מה באמת גורם לאושר? איך תסבירו שיש אנשים שיש להם הכול, ועם זאת, הם לא מאושרים, בלשון המעטה, ותמיד נוטים להתלונן ולראות את חצי הכוס הריקה, בעוד אחרים, שיש להם הרבה פחות – מאושרים עד הגג? ואיך כל זה קשור לתוצאות שלנו?

אושר = התקדמות (תוצאה)

אושר הוא עניין של תפיסה, החלטה והטבעה רגשית. אותם סננים של המוח הרגשי שמאפשרים לנו לתפוס מציאויות שונות באופנים שונים. זהו אותו חלק שבו המידע מעובד במוח, ומקבל פלט, שדרכו אנו מעבדים את הנתונים ומפרשים אותם. זה מה שקובע את האופן שבו נגיב, את התוצאות שאותן נקבל.

המוח הרגשי הינו תחום מרתק שאני חוקרת בשנים האחרונות. הוא מהווה 20% מהמוח, ועם זאת, משפיע באופן ניכר על התוצאות שלנו, האופן בו אנו מקבלים החלטות, האופן שאנו מתנהלים ביום יום, הפחדים שלנו, ואם נפשט – לדוגמה: מה הסיבה שאנשים מסוימים בזוגיות, בעוד אחרים לא מצליחים למצוא את האחד או האחת? מה גורם לכך שישנם אנשים החיים בשפע כלכלי, בעוד הרוב נמצאים במלחמת הישרדות יום יומית, וחיים ממשכורת אחת לזו שאחריה מידי חודש בחודשו. מדוע רוב אוכלוסיית העולם במינוס תמידי, כבולים למשכנתא או לשכירות מידי חודש שיוצרת נטל – עוד לפני שפתחנו את העיניים בבוקר. מה גורם לאנשים מסוימים להיות אלימים/ ילדותיים/ ולאחרים להיות בוגרים ומתחשבים? מה גורם לאנשים להצליח? מה מניע אותם? בעוד רוב האנשים נותנים לפחד לנהל להם את החיים בלי באמת לדעת שהם אלו שנתנו לפחד לחדור, ולמה הם לא רוצים את המושכות על התוצאות שהם משיגים בפן האישי והמקצועי

מה עלול להשתבש בדרך?

קחו לדוגמה אתה דפנה, דפנה בת 41, עצמאית, מנהלת בית קפה קטן במרכז תל אביב. היא חוותה מערכת יחסים בעודה חסרת ביטחון, דפנה לא האמינה שהיא טובה מספיק. היא פגשה גבר ששיקף לה בדיוק את זה. עם הזמן, התחושות הפנימיות שלה הסתנכרנו עם אותו גבר, ונוצרה התאמה לתחושה שהיא לא מספיק טובה. (מה שגם עונה על צורך של אותו גבר להרגיש עליונות על אישה ש”לא טובה מספיק” כדי להרגיש חזק ועוצמתי לידה – אחרת לא היה נוצר חיבור ביניהם). ייתכן שיהיה שכפול גם במעגלים נוספים בחייה, היא תעבוד בעבודה שהבוס שלה ישדר לה ש… היא לא טובה מספיק. אותן חוויות הנצרבות לה (ייתכן שמילדות) נשארות במעגלים הפנימיים במוח הרגשי, שהוטמעו בתוכה, וממשיכים לשכפל את עצמם שוב ושוב. התפקיד שהיא ממלאת, הדמות שהתעצבה לה עם השנים, נשארת סטטית. כל עוד היא לא משנה את הפרדיגמה ש”היא לא טובה מספיק”, אותן סיטואציות יחזרו על עצמם באופנים שונים עם אנשים שונים.

 נניח ודפנה אזרה אומץ ועזבה את אותה מערכת יחסים היות שלא רצתה להיות במקום שדרכו היא חווה שוב ושוב את מה שמאמת את תחושותיה הפנימיות כלפי עצמה. ממקום לא מודע היא תספר לעצמה סיפור שזה בגלל הגבר.. שהיא פגשה מישהו שלא מתאים לה. ייתכן שהדבר

אך כל עוד היא לא תעשה עבודה פנימית עם עצמה, לשחרר את המעגל הרגשי הנצרב במוח הרגשי שלה באמצעות שבירת דפוס המחשבה, האמונה, והרגש, המציאות הזו תשכפל את עצמה באופנים הבאים:

קיימות שתי אפשרויות:

1. היא תחליט שזוגיות זה לא בשבילה כי היא לא רוצה להיפגע יותר, או שתספר לעצמה סיפור שאין מספיק גברים טובים, ושעדיף לה לבד (ועדיין עם תחושה פנימית שהיא לא מספיק טובה).

2. היא תאזור אומץ, תכיר בן זוג חדש, שעל פניו נראה ההיפך הגמור של בן הזוג הקודם, אך עד מהרה, אם לא הייתה עבודה פנימית על אותו מעגל סגור הקשור בחיווט לתפיסה הרגשית שלה, היא תחווה שוב את אותה התחושה – שהיא לא מספיק טובה בעוצמות שונה, באופן אחר, אך סוג של אותה גברת בשינוי אדרת. הדברים לא ישתנו באמת, כל עוד לא נעבוד על מערכת האמונות הפנימיות שלנו. על החיווט הרגשי שנותר עקב התנסויות, זיכרונות, אמונות, שהוטבעו בעבר.

האופן שבו אנו תופסים את עצמנו, ואת העולם הסובב אותנו הוא משמעותי לדרך שבה נחווה תוצאות בחיינו – בהיבט האישי, הבין אישי, המקצועי והעסקי.

"אם אתה מאמין שאתה יכול, ואם אתה מאמין שאתה לא יכול - בשני המקרים אתה צודק." (הנרי פורד)

דילוג לתוכן